یوگا برای افسردگی خوب است؟
۱۳۹۷-۰۶-۱۱
علت لذت بردن از ترس
چرا بعضی ها ترس را دوست دارند؟
۱۳۹۷-۰۶-۲۲
علائم افسردگی صبحگاهی

چرا بعضی وقت ها که صبح از خواب می شوید، احساس افسردگی دارید؟

افسردگی صبحگاهی :

انواع مختلفی از افسردگی می باشد. برخی بخاطر تغییرات روزانه می باشد، که دارای علائمی می باشد که می تواند حتی در زمان هایی از روز هم بدتر شود.

علائم افسردگی از جمله احساس ناراحتی، درماندگی و ناامیدی که می توانند این احساسات موقع صبح هم بدتر شوند. اصطلاح رایجی که در این شرایط و تنوع روزانه استفاده می کنند، به نام افسردگی صبحگاهی می باشد.

دیورنال یا روزانه هم به این معناست که علائمی دارد که ممکن است هر روز در یک زمان مشخص و مشابهی مدام رخ دهد یا حتی بدتر هم شود. برای مردم، چنین حالتی در موقع غروب اتفاق می افتد.

علائم افسردگی صبگاهی :

• کسی که افسردگی صبحگاهی دارد، معمولا علائم تشخیصی اختلال افسردگی مزمن را به همراه دارد. این علائم می توانند بدتر شوند، یا اغلب اوقات صبح دیده شوند.
  • چنین علائمی ممکن است در اثر گذشت روز از بین بروند یا کمتر احساس شوند.
  • تشخیص روانپزشک ها در افسردگی، براساس معیارهای تشخیصی و آماری اختلالات روانی می باشد.
  • یکی از جنبه های تعیین کننده چنین وضعیتی احساس افسردگی یا نداشتن علاقه یا لذت از فعالیت خاصی که قبلا از آن لذت می برده اند.

دیگر علائمی که می توانند در تشخیص افسردگی صبحگاهی دخیل باشند، عبارتند از :

• احساس افسردگی به صورت طولانی مدت در طول روز، تقریبا هر روز، هرچند ممکن است در زمان خاصی از روز بدتر هم شود.
  • نداشتن هیچ گونه علاقه ای یا لذتی از فعالیت خاصی
  • کاهش وزن به طور قابل توجه یا از دست دادن اشتها
  • مشکل خواب یا خوابیدن زیاد
  • داشتن بی قراری در کل روز یا هفته
  • خستگی زیاد یا نداشتن هیچ گونه انرژی در طول کل هفته
  • احساس بی ارزشی یا گناه
  • مشکل در تمرکز، فکر کردن یا تصمیم گیری در طول کل هفته
  • افکار مکرر درباره مرگ، خودکشی، یا خودزنی
  • علاوه براین، کسی که افسردگی صبحگاهی دارد، ممکن است این علائم زیر را هم داشته باشد :
  • مشکل بیدار شدن از خواب در صبح ها
  • مشکل فیزیکی خارج از رختخواب
  • بیش از حد خوابیدن به صورت مکرر
  • به سختی فکر کردن، خصوصا اول صبح
  • به سختی برنامه های صبحگاهی را تنظیم کردن، مثل لباس عوض کردن و مسواک زدن
  • کسی که افسردگی صبحگاهی دارد، این علائم ممکن است در طول روز که بگذرد، کاهش پیدا کند یا کمتر شود.

علائم افسردگی صبحگاهی

علل پیدایش چنین علائمی چیست؟

روانپزشک ها هنوز علت خاصی برای افسردگی صبحگاهی پیدا نکرده اند، اما عوامل بسیاری تاثیرگذار هستند.

بخاطر افسردگی صبحگاهی، هر روز، روانپزشکان اغلب به بررسی عدم تعادل در ریتم شبانه روزی فرد می پردازند.

ریتم شبانه روزی بدن در واقع یک پروسه ای می باشد که چرخه خواب و بیداری را تشکیل می دهد. تغییرات هورمونی در طول روز می تواند روی ریتم این چرخه تاثیر بگذارد. یکی از این هورمون ها ملاتونین می باشد، که فرد را خواب آلود می کند.

در حالی که افرادی که از لحاظ پزشکی افسردگی در آن ها تشخیص داده شده است، اغلب تجربه این تغییرات حسی را در طول روز را دارند. آن هایی هم که افسردگی صبحگاهی دارند به نظر می رسد بیشتر بالا پایین های حسی در طول روز دارند.

برخی تحقیقات نشان داده است که این عدم تعادل در ساعت داخل بدن و میزان خوابیدن و میزان نوردهی می تواند روی تغییرات رفتاری هم تاثیر داشته باشد، خصوصا روی افسردگی.

علاوه بر تغییرات ریتم طبیعی بدن، عوامل دیگری هم هستند که می توانند اختلال افسردگی مزمن و افسردگی صبحگاهی را بیشتر کنند. این عوامل عبارتند از :

• سابقه خانوادگی (افسردگی)
  • اعتیاد به مواد مخدر یا الکل و دخانیات
  • شرایط پزشکی که می توانند روی رفتار شخص تاثیر بگذارند، مثل اختلالات خواب، دردهای مزمن، اضطراب و اختلال بیش فعالی
  • تغییرات اخیر در زندگی، مثل جدایی یا از دست دادن یک عزیز