بهترین جاها برای آرامش روح و روان با نظر روانپزشک خوب در تهران
بهترین جاها برای آرامش اعصاب
۱۳۹۷-۰۷-۱۲
راز شاد زیستن چیست
راز شاد زیستن چیست؟
۱۳۹۷-۰۷-۱۹
تفکرات مخرب رابطه زناشویی از نظر روانپزشک تهران

تفکرات مخرب رابطه زناشویی از نظر روانپزشک تهران

۹ تفکر مخرب از نظر روانپزشک تهران

به قول روانپزشک تهران به عنوان یک عامل متقاعد کننده، همیشه روابط یک شبه خراب نمی شوند. بلکه این الگوهای رفتاری هستند که رابطه را خراب می کنند و کم کم عشق بین دونفر را از بین می برند. به خاطر همه این الگوهای رفتاری که تاثیر مستقیم روی تفکرات ما دارند، تفکرات منفی و سمی سراغمان می آیند و در نتیجه منجر به رفتارهای منفی می شوند که در آخر رشته این رابطه را پاره می کند.

چون ممکن است هر کسی با این مسئله روبرو شده باشد، روانپزشک تهران هم به بررسی این تفکرات سمی پرداخته است. هچنین روانپزشک تهران به دلیل مراجعاتی که داشته و بسیاری به این مسئله دچار بودند، راه حل هایی نیز بیان کرده است.

فقط به یاد داشته باشید، حرف هر روانپزشک خوب این است که رابطه تشکیل شده از دو نفر است، اما حتی یک نفر می تواند آن رابطه را به یک فاجعه تبدیل کند. پس بهتر است هر دو طرف سعی کنند تمام انرژی شان را روی هر چه بهتر شدن بگذارند.

تفکرات تخریب کننده یک رابطه از نظر روانپزشک تهران

۱ : همیشه یا هرگز

این واژه برای زمانیست که فکر می کنید طرف مقابلتان همیشه مقصر به هم ریختن همه چیز است، یا هرگز کار درست را انجام نمی دهد. اگر می خواهید با کسی بمانید، سعی کنید انقدر زود قضاوت نکنید، به خاطر اینکه ممکن است شما هم در این بین مقصر باشید. اما به این معنا نیست که شما هم تا اخر مقصرید. پس با هم صحبت کنید و مسئولیت هایتان را بهتر سازمان دهی کنید؛ با توجه به قابلیت های خودتان، چون در این صورت می فهمید که چه کسی قادر به انجام چه چیزیست.

۲ : مراقب تخیلات بیش از حدتان باشید

این اتفاق زمانی رخ می دهد که ذهن دیگران را می خوانید و همیشه فکر می کنید که جواب را می دانید، و فکر می کنید که همیشه در موردش درست حدس زده اید، به عواقب آن اصلا فکر نمی کنید. قطعا این مسئله صبر دیگران را در رابطه با اینکه چه چیزی واقعا اتفاق افتاده و چه رابطه ای با آن دارد، شرح می دهد. پس به جای بازی روانشناختی، باید اول گوش دادن واقعی را یاد بگیرید و به حقایق توجه کنید، نه به تخیلات.

۳ : از شریکتان انتظار این را داشته باشید که خواننده ذهن باشد

این هم یک مسئله افراطی دیگریست، زمانی که هیچ چیزی نمی گویید، اما فرض را بر این می گیرید که شریکتان یک خواننده ذهن با استعداد است و هر خواسته شما را می داند. حقیقتا هرگز چنین اتفاقی نمی افتد، در نتیجه شروع به جنگیدن می کنید، چون هیچ حرفی نمی زنید، اما فرض را بر این می گیرید که شریکتان همه چیز را از قبل می داند. سعی کنید حرف بزنید، یا یا نشان دهید که چه می خواهید، این می تواند بهترین نتایج را در بر داشته باشد تا اینکه منتظر یک معجزه ای باشید که شریکتان همه چیز را بفهمد.

۴ : انتقاد و برچسب زدن

این قضیه خیلی بزرگتر از فقط سرزنش کردن است، به این معنا که از قبل یک نظریه قوی درباره شخصیت و توانایی های شریکتان ساخته باشید. این مساله در یک رابطه خیلی مهم و ضروری به شمار می رود، به جای اینکه یک رابطه خراب شده را ترمیم کند، در ادامه روی همدیگر برچسب می زنید و اکثرا اسم های خوبی روی هم نمی گذارید. این مساله همیشه راه حل اصلی نبوده، فقط سرخوردگی هایتان را چندبرابر کرده است.

۵ : انتظارات غیر واقعی

کاملا طبیعی است که در یک رابطه یکسری انتظارات هم باشد، معمولا هم خوب است، اما در طی زمان نباید به خواسته های یک طرفه تبدیل شود. این زمانی اتفاق می افتد که شما انتظارات غیر واقعی تان شروع شود. یک بازی ذهنی، یک دستکاری ظریف برای به دست گرفتن همه مسئولیت های طرف مقابل.

تفکرات مخرب رابطه زناشویی از نظر روانپزشک تهران

۶ : دمدمی مزاج بودن به خاطر نتایج فاجعه آمیز

این ها تفکراتی هستند که ما مداوما به آن ها فکر می کنیم، طوری که شریکمان شاید این طور نباشد. حتی شاید همه چیز درست انجام شود، اما با نگرش یکی از طرفین این رابطه از بین برود. با چنین رفتارها و نگرش های منفی، مهم نیست چقدر کوچک باشند، می توانند چنان بر طرفین مسلط شوند که هر تصمیم گیری در رابطه را ایجاد کنند و طرف مقابل هیچ کاری انجام ندهد.

۷ : بازی موش و گربه

یک بازی ذهنی دشوار که وقتی شروع می شود، فقط تلاش طرفین بر این می شود که دیگری را شکست دهد. اما به خاطر اینکه خیلی از این فرضیات واقعی نیستند، در نهایت هر دو طرف به یک نقطه منفی می رسند، پس باید از آن پرهیز کرد! قبل از این که به یک نتیجه به تنهایی برسید، اول سعی کنید تفکرات تان و ترس هایتان را بررسی کنید که گرایش واقع گرایانه دارند یا خیر.

۸ : مقایسه

نباید هیچ وقت شریک زندگی تان را با آدم های سابق و یا دوستان خودتان مقایسه کنید. یکی از دلایل اصلی ما در شروع این فرضیه همین مقایسه کردن می باشد. به یاد داشته باشید که هر کسی متفاوت است و بدی ها و خوبی های خودش را دارد، هیچ وقت نمی فهمید که در قلب شریکتان هستید یا خیر، مگر اینکه با او صحبت کنید و حرف هایش را شنوید. پس خودتان یا او را با دیگران مقایسه نکنید که بفهمید واقعا دوست تان دارد یا خیر.

۹ : Stonewalling یا تفکرات تدافعی

این تفکر زمانی شروع می شود که افکار تدافعی داشته باشید، در نتیجه منجر به یک نگرش محافظ کارانه می شود. این کار را نکنید، ترس ها و تجریبات قبلی تان را وارد رابطه جدیدتان نکنید. بگذارید گذشته در گذشته بماند، اگر دیواری بین این تفکرات و خود جدیدتان بکشید، حتما از درد و رنج قبل در امان خواهید بود، در نتیجه به خوشبختی و خوشی می رسید.