نشانه های رابطه یک طرفه
نشانه های عشق یک طرفه چیست؟
2018-11-04
کاهش استرس با ورزش
چطور استرس خود را کم کنیم؟
2018-11-11
سلامت روان با ورزش کردن

سلامت روان با ورزش کردن

درمان اضطراب و استرس با ورزش

منظور از فعالیت های فیزیکی چیست؟

به عبارت ساده ای، فعالیت فیزیکی منظور حرکات بدن می باشد که برای به جریان انداختن انرژی در ماهیچه ها و گسترش آن ها انجام می شود. یکی از موارد عالی و مهم در فعالیت های فیزیکی، ممکن های ناتمام است و اینکه همیشه یک فعالیتی هست که به درد فرد بخورد.

معمولا به هر فرد بزرگسالی توصیه می شود در هفته به طور متوسط، به اندازه ۷۵ تا ۱۵۰ دقیقه ورزش کنند. می تواند این ورزش کردن از نوع استقامتی باشد، شامل پیاده روی، کوهنوردی و یا دوچرخه سواری باشد. حتی ورزش های قدرتی مثل شنای سریع، دویدن، ایروبیک. هر فعالیتی که ضربان قلب را بالا ببرد، باعث می شود سریعتر نفس بکشید. همین حس بهتری در ورزش به شما می دهد و شما را گرمتر می کند.

فعالیت های فیزیکی روزانه :

بزرگسالان می توانند زمان آزادشان به یکسری فعالیت های فیزیکی اختصاص دهند. توصیه ای که هر روانپزشک به بیماران می کند.

مثل رفت و آمدها که با پیاده روی یا دوچرخه سواری می تواند صورت گیرد، فعالیت های شغلی مثل کار کردن، کارهای خانه داری، بازی کردن، ورزش کردن یا یک ورزش برنامه ریزی شده به طور روزانه و مرتب، فعالیت های خانوادگی و اجتماعی.

هر روز کارهایی مثل پیاده روی تا ایستگاه اتوبوس، حمل کیسه های خرید یا بالا رفتن از پله ها همه فعالیت حساب می شوند. اما باید آن ۱۵۰ دقیقه ورزش هم به این ها اضافه شود.

Exercise :

یک فعالیت هدفمند که برای بهبود سلامت بدن به کار گرفته می شود. از جمله پیاده روی تند، دوچرخه سواری، وزنه برداری که قدرت را افزایش می دهند.

بازی کردن :

یک فعالیت بدون ساختار که برای سرگرمی انجام می شود.

Sport :

فعالیت های ساختار یافته و رقابتی که شامل هرچیزی می شوند، مثل فوتبال یا اسکواش یا کریکت. این بازی ها را می توان به صورت تیمی یا حتی تکی هم انجام داد. یک راه تعاملی و سرگرم کننده می باشد، اما در Exercise چنین چیزی دیده نمی شود.

این فعالیت ها در بحث قدرتی متفاوت می باشند و می توانند حتی به بالاترین سطح خود برسند. مثل تنیس، شناکردن و فعالیت های دیگر از این نوع طبقه. برخی هم می توانند پایین سطح قدرتی را داشته باشند، مثل دارت یا اسنوکر.

با تمام این صحبت ها، ورزش چه تاثیری روی استرس و روحیات آدم داشته باشد؟

فعالیت های فیزیکی نشان داده اند که تاثیر مثبتی روی حس و حال و روحیات فرد دارند. محققان می گویند که آن هایی که در هر زمینه ای فعالیت های فیزیکی شرکت دارند، بیشتر بیدار می توانند بمانند و حتی آرام تر هم هستند. مثلا با تحقیقاتی که شده بود، نشان داده شده بود که ایروبیک در ساده ترین و کم قدرت ترین حالتش، به مدت ۳۰ تا ۳۵ دقیقه، ۳ الی ۵روز در هفته، به مدت ۱۰ تا ۱۲ هفته، توانسته روی بهتر کردن روحیات بیماران تاثیر بگذارد.

درمان استرس با فعالیت های فیزیکی

تاثیر ورزش روی استرس چطور است؟!

زمانی که حس نگرانی و استرس دارید، بدن به مقابله می پردازد و واکنش استرس را ایجاد می کند. همین باعث می شود که علائم فیزیکی ناراحت کننده ای داشته باشیم، در نتیجه رفتارمان را هم عوض می کند. حتی ممکن است باعث شود از لحاظ احساسی و عاطفی هم تحت فشار باشیم.

شایع ترین نشانه های استرس، مشکلات خوابیدن، تعریق، و از دست دادن اشتها می باشد. علائمی مثل این ها باعث تولید هورمون های استرس در بدن می شود. یا در غیر این صورت، حالتی به اسم fight or flight نامیده می شود، که در آن هورمون های از جمله آدرنالین و نورآدرنالین نقش دارند و فشار خون را بالا می برند. در نتیجه ضربان قلب بالا می رود و با فزایش آن، ممکن است در بدن اتفاقاتی رخ دهد که منجر به مراجعه به اورژانس شود. همین موضوع باعث کاهش جریان خون در پوست می شود و فعالیت شکمی را کاهش می دهد. در این شرایط کورتیزول، دیگر هورمون استرس، چربی و قند در سیستم انرژی آزاد می کند.

فعالیت های فیزیکی یا ورزشی می توانند به طور شگفت آوری استرس را بهبود بخشند. تحقیقات روی افرادی که کارمند هستند و فعالیت زیادی دارند، نشان داده است که استرس کمتری در مقایسه با آن هایی که فعالیت های کمی دارند، داشته اند.