دوست داشته شدن
تجربه دوست داشته شدن در عزت نفس
2019-12-13
افسردگی در دوره یائسگی
آیا خانم های یائسه افسردگی می گیرند؟
2019-12-22
خواب شبانه

خواب شبانه

چرا خواب خوب ندارید؟!

به چند دلیل است که نمی توانید خوب بخوابید یا خواب خوب داشته باشید!

آیا از اینکه صبح ها با خستگی و کسلی از خواب بیدار شوید، بریده اید؟!
آیا خواب شب تان بیشتر یک کابوس شده؟

اگر موقع خواب شب مشکل دارید یا دیروقت تازه خواب تان می برد، احتمالات زیادی هست که نباید آن ها را دیگر انجام دهید.

یکسری از این دلایل که خواب خوب تان را مختل کرده، به گفته روانپزشک خوب تهران اشاره می کنیم.

دلایل نداشتن یک خواب خوب

ورزش شبانه :

ورزش شبانه یا یک پیاده روی شبانه خصوصا به مدت سه ساعت این طورا، فقط خواب تان را مختل می کند.

دمای بدن و ضربان قلب معمولا زمان خواب که می رسد، پایین می آید.

اما ورزش این دو عملکرد را بالا می برد و سیستم عصبی درونی تان تحریک می کند به خاطر همین بیدارتان نگه می دارد.

به جای آن، زمان ورزش تان را روی صبح تنظیم کنید یا موقع ناهار باشگاه بروید.

دمای اتاق تنظیم نباشد :

اکثر متخصصین خواب توصیه می کنند که اتاق خواب تان روی 65 الی 72 درجه در شب تنظیم باشد.

اما بسیاری بخاطر هزینه های انرژی، میزان ترموستات را پایین می آورند طوری که دیگر اتاق به سردی هوای زمستان و بیرون از خانه می شود.

یا اینکه انقدر گرم می کنند که مثل هوای تابستان می شود.

هردوی این ها فقط باعث می شوند بدن دچار اختلال شود.

بدن در شب نیاز به کمی خنکی دارد برای اینکه خواب راحت و بیداری سرحالی داشته باشید، در حالی که گرمای اتاق هم به اندازه باشد.

استرس و نگرانی :

شاید رایج ترین دلیل غیر پزشکی برای بی خوابی های کوتاه مدت به خاطر پرشدن ذهن از استرس و نگرانی ها باشد.

در طول روز، فعالیت های زندگی، ذهن تان را درگیر می کند.

اما زمانیکه بخواهید آن ها را در تخت و موقع خوابتان روبرواه کنید، ذهن تان هیچ آزادی ندارد.

به همیت دلیل نمی گذارد بخوابید.

و موضوعی که هست، برای اکثر مردم، خوب نیست که جنبه های خوب زندگی را کنار گذاشته و بیشتر روی منفی ها متمرکز شوند.

علت نداشتن خواب خوب

نوشیدن قهوه زمان غروب :

نزدیک زمان خواب تان که می شود، نوشیدن قهوه بدترین ایده می شباشد.

آیا می دانستید که نصف عمر کافئین بین 3 تا 5 ساعت است، به این معنا که نیمی از این دوز در طول این مدت حذف می شود.

و نیمه دیگر آن در بدن تان تا چندین ساعت می ماند!

به خاطر همین است که می گوییم موقع غروب قهوه یا نوشیدنی کافئین دار نخورید که فقط خواب تان را مختل می کند.

لامپ های زیادی در خانه :

چه لامپ یکی دیگه از اتاقش باشد، چه تلویزیون، یا نور از پنجره بیاید، این نور زیادی در موقع خواب کیفیت خواب تان را پایین می آورد.

حتی وسایل الکترونیکی مثل موبایل، تبلتو لپ تاپ را خاموش یا سایلنت کنید، حداقل یک ساعت قبل از خواب.

میان وعده غلط :

آیا موقع خواب یک پاکت چیپس یا پیتزا می خورید؟! اگر این طور است، متعجب نوشید که تا دیروقت به سقف زل بزنید و همچنان بیدار باشید!

چربی یا پروتئین بیش از اندازه آن هم دقیق قبل از خواب به بدن وارد شود، سیستم گوارشی را درگیر می کند.

در نتیجه خوابیدن سخت می شود و سوزش قلب و سر معده به شما می دهد.