موزیک درمانی افسردگی
آیا می توان افسردگی را با موزیک درمان کرد؟
2019-01-06
علت یاداوری عشق اول
یادآوری عشق اول بخاطر چیست؟
2019-01-20
اختلال استرس پس از سانحه

اختلال استرس پس از سانحه ( PTSD) در واقع واکنش های شدید، ناخوشایند در برابر یکسری حوادث تهاجمی می باشد.

پیامدهای اختلال استرس پس از سانحه

حوادثی که باعث مرگ یا آسیب های جدی می شوند، ناراحتی های طولانی مدت و سنگینی به همراه دارند.

آن هایی که آسیب می بینند، معمولا این خاطرات برای آن ها زنده می شود، کابوس می بینند، وسعی می کنند خاطراتشان را به یاد نیاورند.

درمان هایی که برای اختلال استرس پس از سانحه از طرف هر روانپزشک خوب توصیه می شود، روان درمانی و داروهای ضد افسردگی.

زمانی که اتفاق بدی می افتد، بسیاری آسیب های روحی بد می بینند.

در برخی هم این اتفاقات تاثیرش ثابت است.

روانپزشک خوب تهران می گوید روی این حساب خیلی ها دوست ندارند این اتفاقات را به یاد بیاورند.

معمولا، اتفاقاتی که احتمال دارد منجر به PTSD یا اختلال استرس پس از سانحه می شوند، حس ترس، بی نظمی یا وحشت دارند.

اتفاقات بدی همچون جرایم جنسی، بلایای طبیعی یا اتفاقات منصر به فرد می تواند منجر به بروز اختلال استرس پس از سانحه شوند.

با این وجود، می توانند باعث تجربه هایی شوند که حس تهدید کننده در زندگی شان می باشد. از جمله خشونت های فیزیکی، یا تصادفات اتومبیل.

این اتفاقات ممکن است مستقیم (مثل آسیب های جدی یا تهدیدهای مرگبار) یا غیر مستقیم (شاهد کشته شدن یک نفرف یا آسیب دیدن جدی یک نفر یا تهدید یک نفر به مرگ بودن).

یا طبق گفته بیماران به روانپزشک تجربه اتفاقات ناگوار برای افراد نزدیک خانواده و دوستان صمیمی.

معلوم نیست که چرا یک رویداد آسیب زا باعث بروز چنین علائمی در فرد می شود و PTSD دائمی در زندگی فرد را به همراه دارد.

اختلال استرس پس از سانحه

نه برای آن هایی که شاهد اتفاقات ناگوار بوده اند، چه آن هایی که تجربه این حادثه ها را داشته اند، بدون اینکه PTSD داشته باشند.

اختلال استرسی که بعد از سانحه پیش می آید، روی تقریبا 9درصد از آن هایی که گاها در دوران کودکی مشکلاتی داشته اند دیده می شود.

حدود 4درصد هم هر 12 ماه این دوره را می گذرانند.

اختلال PTSD بیش از یک ماه طول می کشد.

حتی ممکن است منجر به استرس حادتری شود یا به 6 ماه هم بعد از حادثه بکشد.

این اختلال شاید ناپدید نشود، اما اغلب شدت آن با گذشت زمان و بدون درمان کمتر می شود.

با این وجود، این اختلال مثل یک بیماری در فرد می ماند.

علائم PTSD چیست؟

آن هایی که دچار PTSD می باشند، علائمی در هر یک از 4 دسته زیر دارند :
  • علائم نفوذی ( وقتی یک رویداد تکرار می شود و هجوم آن به افکار غیر قابل کنترل است)
  • پرهیز از هر چیزی که یادآور این رویدادها باشد
  • تاثیرات منفی روی افکار و روحیه
  • تغییرات هشداردهنده و واکنش ها

اختلال PTSD چطور تشخیص داده می شود؟

• ارزیابی یک روانپزشک خوب براساس معیارهای خاص
  • آن هایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم تحت تاثیر اتفاقات آسیب زایی بوده اند
  • علائمی که یک ماه یا بیشتر طول بکشند
  • علائمی که منجر به اختلالات شدید و یا عملکردهای غیر قابل ملاحظه ای شوند
  • آن هایی که یکی از علائم فهرست شده را دارند

(اثرات منفی روی تفکرات و خلق و خو، تغییرات هشداردهنده و واکنش ها)

• پزشکان همچنین بررسی می کنند که آیا علائم ناشی از مصرف دارو می باشند یا اختلال دیگری.
  • اختلال PTSD اغلب تشخیص داده نمی شود، به خاطر اینکه باعث به وجود آمدن علائم پیچیده و متنوعی می شود.
  • همچنین حضور یک اختلال مصرف مواد هم می تواند توجه تان به PTSD را منحرف کند.
  • زمانی که تشخیص و درمان با تاخیر باشد، PTSD به طور مداوم ناتوان کننده می شود.