اعتیاد به اینترنت
آیا اینترنت اعتیادآور است؟
2019-05-19
افسردگی و درد
آیا با افسردگی درد بدنی هم پیش می آید؟
2019-06-02
اختلال استرس بعد از سانحه

چه عواملی منجر به استرس پس از سانحه در زنان می شود؟

علائم آن با مردان فرق دارد؟

زمانی که صحبت از PTSD می کنیم، اختلال استرس پس از سانحه ، اکثرا فکر می کنند که به مردانی مرتبط است که اتفاقات هولناکی را در جنگ تجربه کرده اند.

در واقع یک تجسماتی از گذشته دارند، از کابوس ها، یا خاطراتی که قابل کنترل نیستند.

بسیاری از فیلم ها و سریال های تلویزیونی نشان می دهند که تنها مردان قربانی این اختلال می باشند.

در صورتی که واقعیت برعکس این ماجراست، PTSD مختص مردانی که سربازی یا جنگ رفته اند نیست.

چه عواملی منجر به بروز اختلال استرس پس از سانحه می شود؟

این واژه PTSD از برخی اتفاقات تروماتیک آمده است.

به گفته روانپزشک خوب مان در تهران، این تجربه می تواند شامل تصادفات ماشینی، جنگ، تجاوز، حمله فیزیکی، یا حتی سواستفاده های کلامی و عاطفی باشد.

اساسا، هر نوع از اتفاقات مزاحم یا ترسناک که توانایی شما را در مقابله با آن ها ضعیف کند، در لیست PTSD قرار می گیرد.

روانپزشک خوب در تهران نیز اشاره می کند که زنان دوبرابر بیشتر احتمال دارد که علائم PTSD در آن ها افزایش یابد.

در واقع تجربه طولانی تری از یاداوری این خاطرات خواهند داشت.

زمانی که این علائم استرس پس از سانحه بدون درمان رها شوند، منجر به مشکلات روحی روانی می شوند.

طوری که علاوه بر علائم روحی، روی جسم هم تاثیر می گذارند، مثل سردرد، مشکلات معده و عملکرد جنسی.

با PTSD، نه تنها بیمار اتفاقات دردناک را به یاد می آورد، بدن نسبت به اینکه دوباره اتفاق بیفتند، واکنش نشان می دهد.

علائم PTSD را در زنان چطورمی توان تشخیص داد؟

زنانی که قربانی یک تروما یا اتفاق دردناک می باشند، اغلب این استرس پس از سانحه باعث می شود سراغ روانپزشک نروند.

با سوال پرسیدن روانپزشک، بیمار بهتر می تواند احساساتش را بیان کند و از روانپزشک کمک بخواهد.

از جمله علائمی که خانم ها ممکن است این اختلال در آن ها قابل تشخیص باشد :

از اتفاقی که افتاده خلاص شدند، اما گاهی اوقات این اتفاق قاطی کابوس ها یا یاداوری گذشته شان می شود.

ممکن است تاثیرات فیزیکی مثل بالارفتن ضربان قلب یا تعریق هم داشته باشد.

از موقعیت هایی که آن اتفاق را یاد آن ها می آورد، خودداری می کنند. به عنوان مثال، اگر در یک تصادف بوده اند، ممکن است از رفتن به آن ماشین یا موقعیت تصادف خودداری کنند.

اختلال استرس بعد از سانحه

افکار منفی و احساسات شان باعث می شود زندگی برایشان سخت تر شود.

ممکن است با به یاد آوردن آن خاطرات، احساس خشم، احساس گناه، یا شرمساری کنند. یا افکار منفی تری در رابطه با خودشان داشته باشند.

حتی تجربه بی حسی هم می کنند.

ممکن است علاقه یا خوشحالی شان را در فعالیت هایی که قبلا از آن ها لذت می بردند، از دست بدهند.

حس تنش، اضطراب یا وحشت زدگی دارند.

ممکن است خوابیدن یا تمرکز کردن برایشان سخت باشد؛ خصوصا در کارهای روزانه مثل کار، مدرسه یا مطالعه.

اگر حداقل به مدت یک ماه چنین علائمی داشتید، و زندگی برایتان سخت تر شده بود، با روانپزشک خود حتما صحبت کنید.

چرا اختلال PTSD مردان با زنان فرق دارد؟

زنان ممکن است تجربه PTSD شان با مردان متفاوت باشد.

زنانی که اختلال PTSD  دارند، ممکن است بیشتر احتمال برود که شرایط زیر را داشته باشند :

• راحت تر وحشت کنند
  • مشکلات بیشتری در عواطف شان دارند و یا بی حس شدنشان
  • از چیزهایی که آن ها را یاد اتفاقات تروماتیک می اندازد، خودداری می کنند
  • احساس افسردگی و اضطراب بیشتری دارند
  • معمولا زنان دوره علائم استرس شان بعد از سانحه بیشتر است، به طور میانگین 4 سال.