نور درمانی بهترین راه حل برای افراد مضطرب!

صحبت کردن در خواب
علت حرف زدن در خواب چیست؟
۱۳۹۶-۱۱-۲۹
سن آموزش دوچرخه سواری به کودکان
بهترین سن برای یاددادن دوچرخه سواری؟!
۱۳۹۶-۱۲-۰۶
نوردرمانی

لایت تراپی یا نوردرمانی به عنوان روشی برای اختلالات عاطفی فصلی و خیلی از شرایط دیگر به کار می رود. طوری که فرد بیمار در برابر نور مصنوعی قرار می گیرد. SAD یا همان اختلال عاطفی فصلی نوعی اضطراب می باشد که در زمان های خاصی از سال رخ می دهد و معمولا هم در زمستان یا پاییز دیده می شود.

زمانی که لایت تراپی یا نوردرمانی انجام می شود، نزدیک یک دستگاه به نام جعبه نور درمانی می نشینید. از این جعبه نور بسیار کمی می تابد که مثل نور طبیعی می باشد.

در لایت تراپی تصور بر این است که واکنش های شیمیایی مغز با خواب و خلق و خوی شخص مرتبط است، با با این روش علائم اضطراب فصلی کاهش می یابد. استفاده از جعبه نوردرمانی یا لایت تراپی هم به اضطراب کمک می کند، هم اختلالات خواب و دیگر بیماریها را درمان می کند. لایت تراپی همچنین با عنوان فتوتراپی نیز شناخته می شود.

چرا از لایت تراپی استفاده می شود؟

شاید برایتان سوال شود که چرا نوردرمانی ؟! علت استفاده از این روش چیست؟

نوردرمانی چیست

• روانپزشک به بیمار پیشنهاد می کند از این روش استفاده کند، چون ممکن است اختلالات عاطفی فصلی یا SAD داشته باشد.
  • تلاش بر این است که با استفاده از این روش از عوارض جانبی کمتری برخوردار بود.
  • بالا بردن اثر بخشی داروهای ضد افسردگی یا مشاوره هایی که در زمینه روان درمانی انجام می شود.
  • از داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری یا هنگام شیردهی تا جایی که می شود اجتناب کرد.
  • ممکن است این اجازه به شما داده شود تا داروهای ضد افسردگی کمتری استفاده کنید.

آیا از لایت تراپی برای بیماری های دیگر هم استفاده می شود؟

• اختلال افسردگی فصلی یا SAD
  • انواع افسردگی هایی که فصلی نیستند
  • اختلالات خواب
  • برنامه ریزی برای کارهای شیفت شب
  • کم خونی

لایت تراپی یا نوردرمانی برای بیماری های پوستی هم استفاده می شود، مثل پسوریازیس، البته نوع درمان متفاوت می باشد. در لایت تراپی برای اختلالات پوستی از یک لامپ استفاده می شود که نور UV را منتشر می کند. این نوع نور باید در جعبه های لایت تراپی فیلتر شود تا برای شرایطی مثل SAD و دیگر بیماری ها استفاده شود؛ زیرا ممکن است به چشم یا پوست آسیب برساند.

عوارض لایت تراپی چیست؟

لایت تراپی به طور کلی روشی ایمن می باشد. اما ممکن است یکسری عوارضی داشته باشد که معمولا خیلی خفیف و کوتاه مدت می باشند. از جمله :

• خستگی چشم
  • تحریک پذیری