خودآزاری
خودآزاری چیست؟
2018-11-15
سلامت روان و فعالیت فیزیکی
آیا ورزش خاصی برای آرامش اعصاب هست؟
2018-11-23
راه های داشتن خواب راحت

راه های داشتن خواب راحت

خوب خوابیدن به این معنا نیست که زیاد بخوابید!

منظور از خوب خوابیدن ، درست خوابیدن است.

خوابیدن روی استفاده از زبان، تمرکز، درک و فهم چیزهایی که می خوانید، و گوش دادنتان بسیار تاثیر می گذارد.

اگر بخواهیم به یک نتیجه کلی از خواب برسیم، خواب روی عملکرد، خلق و خو و روابط شخصی تان تاثیر می گذارد.

همانطور که هر روانپزشک خوب در تهران به این امر توصیه می کند! خوب خوابیدن حتی نشان داده سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. میزان خوابیدن در هر فردی متفاوت می باشد.

به خاطر همین توصیه می شود که یک آدم سالم باید خواب درست داشته باشد، بین ۷ تا ۹ ساعت در شبانه روز. مهمترین نکته این است که باید خواب با کیفیت خوب داشت. با توصیه هایی که در ادامه روانپزشک خوب در تهران بیان کرده، می توانید مشکلات خوابتان را بهبود ببخشید.

عوال موثر در خوب خوابیدن فرد

سلامتی :

حتما دیدید که برخی به خاطر کیپ بودن بینی شان یا سردرد، شب ها خواب خوبی ندارد. مشکلات جسمی فرد را از داشتن خواب راحت محروم می کنند.

باید با یک پزشک خوب در رابطه با مشکلات جسمی تان در حین خواب مشورت کنید. سعی کنید سرخود دارویی مصرف نکنید. به خاطر اینکه ممکن است همان دارو روی خوابتان تاثیر داشته باشد و مناسبتان نباشد. مشکلات سلامت روح و روان مثل اضطراب و افسردگی روی خواب تاثیر دارند. در چنین مواردی، یک رویکرد ترکیبی باید در پیش گرفت که هم مشکل سلامت روح و روان حل شود و هم کمبود خواب درست شود.

با پزشک مربوطه مشورت کنید یا با کمک یک روانپزشک خوب در تهران روشی درست به کار گیرید؛ برای تغییر رویکرد و روش زندگی تان.

محیط :

اتاق خواب باید جای مناسبی برای خوابیدن باشد.

تا جایی که ممکن است باید سعی کنید چیزهایی که مزاحم خوابتان در اتاق می شوند را بردارید، مثل تلویزیون. همین به شما اجازه می دهد بدون هیچ مزاحمی راحت بخوابید. حواستان به وسایل الکترونیکی و برقی باشد، مثل کامپیوتر، موبایل، تبلت و تلویزیون. نور پس زمینه آبی روشن باعث تولید ملاتونین می شود. این هورمون به خواب بهترتان کمک می کند. توقف تولید ملاتونین باعث نخوابیدن تان می شود.

راه های خوب خوابیدن

باید استفاده از چنین وسایلی را به دوساعت قبل از خوابیدن کاهش دهید، چون روی خوابتان تاثیر می گذارند.

رویکرد :

بیدار ماندن در رختخواب، معمولا قبل از یک روز مهم، باعث نگرانی می شود.

همین نگرانی باعث می شود سخت تر به خواب برویم. تکنیک های ریلکسیشن می تواند به آرامش بیشتر در این موقع کمک کنند.

یک موسیقی آرام می تواند به این تکنیک ها اضافه شود.

به جای اینکه در رختخواب بنشینید و عصبانی تر شوید، بهتر است بلند شوید و یک نوشیدنی گرم مثل شیر گرم بنوشید و سپس به رختخواب برگردید تا خواب بهتری داشته باشید.

سبک زندگی :

نکات بسیاری هستند که هرکسی می تواند در طول روز برای بهبود کیفیت خوابش انجام دهد.

خوردن برنج، جو و محصولات لبنی مواد شیمیایی تولید می کنند که میل ما را به خواب بیشتر می کنند.

اما، غذاها و نوشیدنی هایی که کافئین زیاد دارند یا قند زیاد دارند شما را بیدار نگه می دارند. پس نوشیدنی هایی مثل چای و قهوه کمتر بخورید. کاکائو و شیرینی جات را دیروقت و قبل از خواب نخورید.