سلامت روان با ورزش کردن
با ورزش می توان استرس را کم کرد؟
2018-11-08
خودآزاری
خودآزاری چیست؟
2018-11-15
کاهش استرس با ورزش

کاهش استرس با ورزش

سلامت روانی یک معنی کلی ندارد، بلکه شامل فاکتورهای دیگری هم می شود :

  • داشتن یک حس خوب درباره خود و توانایی داشتن عملکردی خوب
  • توانایی مقابله با بالا پایین های زندگی، مثل دست و پنجه نرم کردن با مشکلات زندگی و سعی بر استفاده از فرصت های خوب زندگی
  • میل به ارتباط با جامعه و اطرافیان
  • داشتن کنترل و آزادی در زندگی
  • داشتن یک هدف و احساس باارزش بودن

البته روانپزشک شریعتی هم همانطور که اشاره می کند، سلامت روان به این معنا نیست که همیشه باید خوشحال بود و این خوشحال بودن هم به این معنا نیست که هیچ چیز منفی یا حس دردناکی در زندگی تجربه نکنید، مثل از دست دادن چیزی یا کسی، با شکست روبرو شدن که بخشی از زندگی عادی به حساب می آیند. با این وجود، هر سنی که باشید، به توصیه روانپزشک آگاهی ذهن می تواند به شما در داشتن یک روان و ذهن سالم تر در زندگی کمک کند و سلامت روان تان را بهبود بخشد.

آگاهی ذهن یا mindfulness چیست؟

آگاهی ذهن هم به گفته روانپزشک ها به منظور داشتن توجه در لحظه حال می باشد، با استفاده از تکنیک هایی مثل مدیتیشن، تنفس و یوگا. این ها به شما کمک می کنند که آگاهی از تفکرات و احساساتتان داشته باشید. به جای اینکه غرق در آن ها شوید، خواهید توانست این تفکرات را کنترل و مدیریت کنید.

آگاهی ذهن چطور به شما کمک می کند؟

آگاهی ذهن می تواند به عنوان ابزاری برای مدیریت سلامت و بهداشت روان استفاده شود. برخی سلامت روان را سلامت عاطفی یا wellbeing می نامند. همه ما زمان هایی در زندگی مان داریم که احساس شکست می کنیم، احساس ترس یا استرس و اضطراب. اکثر مواقع این احساسات می گذرند، اما گاهی اوقات می توانند به مشکلاتی جدی تبدیل شوند، که ممکن است برای هرکدام از ماها اتفاق بیفتد.

مهم تنظیم و مدیریت سلامت روان است، اما از لحاظ ذهنی سالم بودن فقط به این معنا نیست که مشکل روحی روانی داریم، بلکه با روش های مراقبت از سلامت ذهن می توان :

کاهش استرس با آگاهی ذهن

  • بیشترین پتانسیل و انرژی را می سازید
  • با زندگی دست و پنجه نرم می کنید
  • به نقش کامل در زندگی خانوادگی، کار، جامعه و در جمع دوستان ایفا می کنید.

در حالی که تحقیقات هنوز در حال رشد در زمینه آگاهی ذهن می باشند، شواهد اینطور پیشنهاد می کنند که مزیت آگاهی ذهن به خاطر سلامت و روان خوب است. در نتیجه تاثیرات مثبتی هم روی بخش های مختلفی از کل سلامت یک شخص دارد، از جمله ذهن و فکر، مغز، بدن و خلق و خو. همانند روابط با دیگران.

آگاهی ذهن همچنین نشان داده است که به شرایط بسیاری از جمله استرس، اضطراب، افسردگی، رفتارهای اعتیادآور مثل الکل یا سوء مصرف مواد و قمار کردن، یا مشکلات فیزیکی مثل فشارخون بالا، بیماری قلبی و درد های شدید.

آیا آگاهی ذهن برای شما هم می تواند اتفاق بیفتد؟

آگاهی ذهن به عنوان یک درمان برای برخی از مردم که تجربه مشکلات روحی روانی دارند، توصیه می شود، از جمله این مشکلات عبارتند از استرس، اضطراب و افسردگی. همچنین برای آن هایی که به راحتی می خواهند سلامت روان شان را بهبود بخشند. بسته به اینکه دنبال چه چیزی می باشید، راه های متفاوتی برای یادگیری اگاهی ذهن است. در نتیجه به مردم کمک می کند تا در شرایط مختلف به کار گیرند. هر کسی می تواند یاد بگیرد و آگاهی ذهن ار تمرین کند، از جمله کودکان، افراد جوان و بزرگسالان، همه می توانند از این روش بهره ببرند.