مقایسه صبوری زنان و مردان
چرا زنان صبورتر از مردان هستند؟
2018-01-18
مزایای یک خواب کافی و خوب
حال زمان یک خواب کافی می باشد!
2018-01-25
راه های تقویت حافظه

راه های تقویت حافظه

تقویت حافظه یک ماموریت مهم برای هر فرد سالم می باشد.

به گفته یک روانپزشک ، یک حافظه قوی به سلامت بدن و کارایی مغز بستگی دارد. چه دانش آموزی باشید که برای امتحانات نهایی دارید می خوانید، چه کارمند حرفه ای باشید که علاقمند به هر فعالیت ذهنی می باشد، یا فردی عادی که مایل به حفظ و تقویت خاکسترهای مغز خود می باشد.

توانایی خارق العاده مغز در تغییر شکلش این است که وقتی صحبت از یادگیری و حافظه می شود، به طور واقعی عمل می کند. به این شرح که با افزایش قدرت طبیعی نوروپلاستی، توانایی های شناختی خود را بهبود می بخشد، توانایی یادگیری اطلاعات جدید را بهبود می بخشد، و حافظه را در هر سنی گسترش می دهد.

با تمام این صحبت ها، به چند راه برای تقویت حافظه اشاره کرده ایم که در ادامه آمده است :

نکته اول : به مغزتان ورزش دهید

حافظه هم همانند قدرت عضلات نیاز به این اصطلاح دارد “یا ازش استفاده کن، یا از دستش بده”. هرچه بیشتر از مغز کار بکشید، بهترین عملکرد در پردازش و یادآوری اطلاعات خواهید داشت. اما همه فعالیت ها هم یکی نیستند. بهترین ورزش برای اینکه شما را درگیر وقایع جدید کند و منجر به تقویت حافظه شود، گذشتن از روتین هاست.

نکته دوم : تمرینات ورزشی (فیزیکی) را از دست ندهید

همانطور که ورزش های ذهنی برای سلامت مغز لازم است، به این معنی نیست نباید ورزش های فیزیکی هم فراموش کرد. ورزش های فیزیکی به مغز کمک می کند تا تیزتر شوید و همینطور بمانید. به افزایش میزان اکسیژن مغز کمک می کند و اختلالات مغزی که ممکن است در پی از دست حافظه سراغ انسان بیاید را کاهش می دهد؛ مثل دیابت و بیمار های قلبی و عروقی. همچنین ورزش تاثیرات چشمگیری در افزایش مواد شیمیایی مغز دارد و هورمون استرس را کاهش می دهد. مهمتر از همه اینکه ورزش با افزایش فاکتور رشد و تحریک ارتباطات عصبی نقش مهمی در نوروپلاستی ایفا می کند.

تقویت حافظه

نکته سوم : خواب کافی داشته باشید

یک تفاوت بزرگی که بین میزان خوابی که دارید و مقداری که نیاز دارید می باشد. واقعیت این است که بالای ۹۵درصد بزرگسالان به ۷ونیم الی ۹ ساعت خواب در طی شبانه روز نیاز دارند. حافظه، خلاقیت، توانایی حل مشکلات و مهارت تفکر انتقادی، همه این ها با نداشتن خواب کافی به خطر می افتند.

نکته چهارم : برای دوستان تان وقت بگذارید

زمانی که به راه هایی برای بهبود حافظه فکر می کنید، تابحال شده به فعالیت هایی مثل پازل، بازی با کلمات، جدول، یا شطرنج بازی کردن با دوستان یا دیدن یک فیلم خنده دار با دوستان فکر کرده اید؟ اگر از دسته موافق ها هستید، ممکن است جز اولین ها باشید. چون مطالعات نشان داده که زندگی که پر از سرگرمی و دوستان بسیار باشد، مزایای شناختی بسیاری به دنبال دارد.

نکته پنجم : استرس تان را کنترل کنید

استرس یکی از بدترین دشمنان مغز می باشد. با گذشت زمان، استرس شدید سلول های مغز را از بین می برد و به هیپوکامپوس صدمه می زند؛ هیپوکامپوس شامل شکل گیری خاطرات جدید و بازیابی آن ها می باشد. حتی مطالعات اشاره به این دارند که استرس رابطه مستقیم با کاهش حافظه دارد.

نکته ششم : بخندید

شاید شنیده باشید که می گویند “خنده بهترین دواست” و دقیقا هم برای مغز و حافظه این جمله صادق است؛ همینطور برای بدن. برخلاف پاسخ های عاطفی که به مناطق خاصی از مغز محدود می شوند، خنده در جاهای مختلفی از سرتاسر مغز نقش دارد. علاوه براین، حتی گوش دادن به جوک و فعالیت هایی بر این اساس خلاقیت مغز را بالا می برد. به گفته یک روانپزشک، “خنده همچون دوایی می باشد که به مردم در تفکر بهتر و همکاری آزادانه تر کمک می کند.”