خصوصیات افراد بدبین چیست
علت بدبینی برخی افراد چیست؟
۱۳۹۶-۰۹-۱۹
بی خوابی و استرس
آیا بی خوابی به خاطر استرس شدید است؟
۱۳۹۶-۰۹-۲۶
پاک کردن خاطرات بد از حافظه

پاک کردن خاطرات بد از حافظه

فراموش کردن خاطرات بد

اینکه یک حافظه بد ناشی از خاطره ای شرم آور یا حادثه ای تلخ، ممکن است زمان طولانی در ذهنتان بماند، یا ماه ها و یا حتی سال ها بعد. خوشبختانه راه های زیادی برای مقابله با خاطرت بد می باشد. چند متد را برای سامان دادن به این خاطرت به شما معرفی می کنیم که می تواند در بهبود اضطراب و ناراحتی تان موثر باشد.

یک : اشیا و یا جاهایی که منجر به یادآوری خاطرات بد در شما می شود، دوری کنید

تا بحال شده که در مکان خاصی یاد خاطره ای بد بیفتید؟ شاید هم متوجه نشده باشید که این مکان ها چه ارتباطی با خاطرات شما دارند. مثلا ممکن است خاطره ای باشد که در دوران مدرسه برای شما رخ داده باشد، و مدام خاطرات از جلوی چشمتان می گذرد. مگر اینکه روزهایی که به سرکار می روید، از خیابانی که مدرسه تان بوده، نروید. خیابان دیگری را جایگزین کنید، این فراموش کردن آن خاطره به شما کمک می کند.

پاک کردن خاطرات بد از حافظه

دو : تا زمانی که خاطرات قدرتشان را از دست دهد، به آن خاطره فکر کنید

چند بار اولی که چیزهایی درباره خاطرات بدتان یادتان می آید، باعث می شود نگرانی ها به سراغتان آمده و احساس خوبی نداشته باشید. ممکن است تمایلی به فکر کردن به این خاطرات نداشته باشید، اما تلاش برای سرکوب این خاطرات، این قدرت را به شما می دهد که آن ها را از ذهنتان پاک کنید. اما به جای اینکه آن ها را از ذهنتان بیرون کنید، اجازه دهید این خاطرات در ذهنتان رخ دهد. تا زمانی رنگ خاطرات از دست رود. آنجاست که دیگر قدرت خاطرات مثل قبل نیست و دیگر دردناک نیست. در صورتی که خاطرات در ذهن سنگینی می کرد، می توان با یک پیاده روی یا هر ورزش آرام دیگری آن ها را از ذهن خالی کرد.

سه : خاطرات تان را تغییر دهید

هر موقع که یادتان آمد، سعی کنید در خاطرات تغییری دهید. مغز فضاهای کوچکی که در حافظه مانده را با اطلاعات غیر واقعی جایگزین می کند و آن ها را تغییر می دهد. اینگونه با جایگزینی خاطرات خوب به جای خاطرات بد، در حافظه تغییراتی را ایجاد می کنید.

چهار : روی خاطرات شادتر تمرکز کنید

گاهی اوقات مغزهای ما به سمتی می رود که روبرو شدن با آن ها سخت می باشد. اگر خود را در برابر خاطرات بد زندگی دیدید، از همین الان تمرین کنید و ذهنتان را از خاطرات بد خارج و خاطرات شاد را به یاد آورید. به جای اینکه با خاطرات بد حالتان را بد کنید و نگران تر شوید، خاطرات شادتر را به یاد آورید و به آن ها فکر کنید. با تمرین کم کم ذهنتان به طور اتوماتیک فقط خاطرات خوب را به یاد می آورد.