چه داروهایی باعث افسردگی می شوند؟
۱۳۹۷-۰۵-۲۸
یوگا برای افسردگی خوب است؟
۱۳۹۷-۰۶-۱۱
ارتباط افسردگی و خستگی

ارتباط افسردگی و خستگی

افسردگی می تواند منجر به خستگی غیر منتظره ای شود و حتی قدرت انجام ساده ترین کارها را از شما بگیرد؛ مثل بلند شدن از خواب، سخت مدیریت کردن هر مسئله ای.

طبق گزارشات سال ۲۰۱۸، خستگی زیاد روی ۹۰درصد افرادی که از اختلال افسردگی مزمن رنج می برند، تاثیر می گذارد. حال باید به رابطه خستگی و افسردگی پرداخت تا به علت اصلی این ماجرا پی برد.

چه چیزی منجر به خستگی در دوران افسردگی می شود؟

افرادی که افسردگی دارند، بیشتر تجربه خستگی های شدید دارند. آن هایی هم خستگی های شدید دارند، بیشتر احتمال می رود که دچار افسردگی باشند. یک چرخه ای که سخت هم از بین می رود.

در مورد هر دلیل خستگی شدید بد نیست بدانید!

مشکلات خواب :

خواب برای دوباره بازسازی بدن و به جریان انداختن انرژی لازم می باشد. کمبود خواب نه تنها می تواند منجر به افسردگی شود، بلکه عوارضی هم به همراه دارد و می تواند علائم افسردگی را بدتر کند.

حتی اگر کسی که افسردگی دارد، اما خواب کافی ندارد، ممکن است زمان بیدار شدن خیلی حس سرخوشی و خوبی نداشته باشد. به این دلیل است که کیفیت خوابشان نسبت به کسی که افسردگی ندارد، کمتر می باشد.

تحقیقات نشان داده است که اکثر کسانی که افسردگی دارند، دیگر مشکلات روحی و روانی دارند، مثل اخلتلا بیوپلار، بی خوابی  وخواب زدگی.

بی خوابی به منظور مشکل در خوابیدن و یا سخت به خواب رفتن می باشد. خواب زدگی هم اشاره به بی خوابی شدید دارد.

آپنای خواب هم که نوع دیگری از اختلال خواب می باشد و مرتبط با افسردگی است. مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ نشان داد که افسردگی در افرادی که آپنای خواب دارند، شایع می باشد و تاثیر بسیاری هم روی شدت آپنای خوابشان خواهد داشت.

علاوه براین مطالعه دیگری نشان داده که درمان آپنای خواب، علائم افسردگی را بهبود بخشیده است.

رژیم غذایی :

محققان به این نتیجه رسیده اند که درگیر رژیم غذایی بودن به مدت طولانی می تواند روی سلامت روح و روان هم تاثیر بگذارد. یک متاآنالیزی اخیرا نشان داده است که رژیم و افسردگی با هم ارتباط دارند.

گزارشات نشان داده که برخی رژیم های غذایی با کیفیت بالا، مثل آن هایی که شامل غذاهای ضد التهابی هستند، ممکن است خطر افسردگی را اکمتر کنند. با این وجود تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است انجام شود.

یک متاآنالیز دیگری هم همراه الگوهای رژیم غذایی همراه بود است که خطر افزایش افسردگی را نشان داده بود. در کل محققان گفته بودند که که رژیم های سبک غربی که شامل گوشت قرمز، گوشت های فراوری شده، شیرینی جات و غذاهای ناسالم دیگری هستند، می توانند علائم افسردگی را در مردم بیشتر کنند.

ارتباط بین افسردگی و خستگی شدید

استرس :

استرس می تواند سطح دوپامین و سروتونین خون را تحت تاثیر قرار دهد، مواد شیمیایی که در مغز نقش مهمی در انرژی و رفتار فرد دارند.

تحقیقات نشان داده است که اتفاقات استرس زای زندگی می تواند تاثیر چشمگیری روی پیشرفت اختلال افسردگی مزمن یک فرد داشته باشد. حتی می تواند منجر به التهابات بدن شود که منجر به خواب زدگی و خستگی شدید فرد می شوند.

دارو :

داروهای ضد افسردگی، روی عملکرد عصب های انتقالی مغز نقش دارند و کمک می کنند رفتار فرد تغییر کند. اما برخی افراد هم هستند که با خوردن این داروها دچار خستگی شدید می شوند.

با ورزش کردن می توان میزان این خستگی را به حداقل رساند. چون سطح انرژی بالا رفته و خستگی کاهش می یابد. همچنین باید کیفیت خواب بهتر شود، یک رژیم غذایی سرشار از فیبر هم باید داشت. در صورت عدم تاثیر هرکدام از این موارد باید نزد یک روانپزشک خوب مراجعه کرد.