افسردگی پس از زایمان مردان
آیا مردان هم افسردگی پس از زایمان می گیرند؟
2019-06-30
کنترل احساسات
نظر روانپزشک خوب در تهران در مورد کنترل هیجانات
2019-07-11
کنترل عصبانیت

کنترل عصبانیت

همه می دانیم که عصبانیت چیست، و دچارش هم شدیم.

عصبانیت یک حس انسانی، معمولا سالم و نرمال است.

اما زمانی که خارج از کنترل باشد، منجر به مشکلاتی می شود، چه در کار، روابط شخصی، و در کل روی کل زندگی تان تاثیر می گذارد.

در ضمن احساس می کنید که در یک وضعیت غیر قابل پیش بینی و یک حس قدرتمند می باشید.

طبیعت عصبانیت را بخواهیم شرح دهیم :

یک واکنش سریع در زمانیست که کسی به شما حرفی زده یا تهدیدتان کرده، اتفاق می افتد.

این تهدیدات ممکن است به شکل های مختلف دیده شوند و جسمی هم نباشند.

اما یکسری تهدیدات مالی هم به دنبال دارند، مثل از دست دادن شغل.

احساس حسادت، گناه و خجالت پشت این عصبانیت می باشند.

عصبانیت یک واکنش طبیعیست که هر کسی هم آن را تجربه می کند، با اینکه ممکن است برخی مواقع تبدیل به پرخاشگری شود.

فریاد زدن و خشونت فیزیکی راه هایی هستند که برای خالی کردن عصبانتیمان به کار می بریم.

علائم عصبانیت و پرخاشگری چیست؟

ممکن است واکنش عصبانیت به صورت فیزیکی و روحی روانی به شکل زیر باشند :

واکنش های فیزیکی : ضربان قلب بالا، فشار خون بالا ، تعریق، تنش عضلانی و فشردن فکین روی هم.

واکنش های روحی روانی : احساس عصبانیت، احساس ردشدن، احساس عدم التیام.

پرخاشگری : فریاد زدن سر مردم، چه خانواده، غریبه، خشونت فیزیکی مثل زدن، تهدیدکردن بقیه و غیره.

چه عواملی منجر به عصبانیت و خشونت می شود؟

تکامل : اجداد ما در حیات خود در معرض تهدیدهای زیادی قرار گرفته بودند و واکنش های درونی آن ها هم کمک می کرد که زنده بمانند.

همین واکنش انسانی داخلی باعث خشم می شود که ممکن است امروزه احساس تهدید داشته باشیم.

جامعه : مردان نسبت به یکدیگر احساس بالاتر بودن می کنند، به ویژه در محیط های تحت سلطه مردان.

علاوه براین، کسانی که الکل مصرف می کنند یا مواد مخدر، در پرخاشگری آن ها تاثیر بیشتری دارد.

دوران کودکی : افرادی ممکن است در معرض مشکلات مرتبط با خشم باشند، خصوصا آن ها که در کودکی مورد تعرض قرار گرفته اند.

کنترل عصبانیت

به این دلیل که دائما یک هشداری به آن ها داده می شود که به خاط کودکی و گذشته شان می باشد.

در نتیجه نسبت به تهدیدات وارده واکنش نشان می دهند. در مجموع، اگر یک کسی رو دارید که پرخاشگر است، یعنی رول مدل شماست، خصوصا در کودکی، پس احتمال بیشتری می رود که عصبانی شوید.

اتفاقات خاص : از دست دادن شغل اغلب باعث خشم می شود، چون امنیت مالی را هم تهدید می کند. مشابها، هر موقعیت دیگری باشد به عنوان بی عدالتی تلقی می شود که منجر به بروز تهاجمی می شود.

با این اوصاف موقع خشم و عصبانیت چه کنیم؟

یک گام به عقب بردارید : خودتان را از موقعیت پیش آمده دور کنید.

ورزش کنید : ورزش کردن، 2 الی 3 بار در هفته به شما بسیار کمک می کند که خشم تان را کنترل کنید.

با دیگران حرف بزنید : صحبت کردن بهترین راه برای بیرون عصبانت و خشم تان است.

خواب کافی داشته باشید : زمانی که خسته اید، احتمال بیشتری می رود که عصبانی شوید.

اولویت بندی کنید : عصبانیت اغلب زمانی که استرس داشته باشید سراغتان می آید. پس سعی کنید ورزش کنید، ریلکس کنید، و با خانواده و دوستان تان حرف بزنید.

تمرین ریلکسیشن : تمرین تنفس و تکنیک های ریلکسیشن به طور روزانه می باشد.