سلامت روان و فعالیت فیزیکی
آیا ورزش خاصی برای آرامش اعصاب هست؟
2018-11-23
روان تنی چیست
روان تنی چیست؟
2018-11-30
افسردگی پاییزی چیست

افسردگی پاییزی :

افسردگی های فصلی یا SAD نوعی افسردگی می باشد که مربوط به تغییرات فصلی است.

در واقع SAD در همان فصل هر ساله شروع می شود. اگر مثل بقیه شما هم دچار SAD می شوید، علائم آن در پاییز شروع می شود.

حتی شده تا ماه های زمستان هم ادامه داشته است. طوری که هر فردی در این فصل نزد روانپزشک در شریعتی مراجعه می کند، شکایت از بی حوصلگی های این فصل دارد.

البته در فصول تابستان یا بهار هم دیده شده است!

درمان SAD می تواند با لایت تراپی یا نوردرمانی، یا فوتودرمانی، دارو و روان درمانی حل شود.

علائم افسردگی پاییزی چیست؟

در اکثر موارد، علائم افسردگی فصلی در پاییز یا زمستان دیده می شود، همانطور که در روزهای تابستان و بهار دیده می شود.

علائم افسردگی پاییزی یا SAD هم عبارتند از :

• احساس افسردگی بیشتر روزها، تقریبا هرروز
  • از دست دادن علاقه نسبت به فعالیت هایی که یک زمانی از آن ها لذت می بردید
  • نداشتن انرژی
  • مشکل خواب
  • تغییرات تجربی در اشتها و وزن
  • سخت تمرکز کردن
  • احساس ناامیدی، بی ارزشی و حس گناه
  • مدام فکر مرگ و خودکشی داشتن
  • احساس آشفتگی

افسردگی پاییزی و زمستانی :

علائم خاصی از افسردگی یا SAD فصل زمستان ، گاها هم با افسردگی زمستان شناخته می شود. این افسردگی هم شامل علائمی از جمله :

• خواب زیاد
  • تغییرات اشتها، خصوصا میل زیاد به مصرف کربوهیدارت
  • وزن اضافه کردن
  • خستگی یا کمبود انرژی
  • افسردگی یا SAD بهار یا تابستان

این نوع از افسردگی هم دارای علائم خاصی می باشد، گاهی اوقات افسردگی تابستان هم گفته می شود. این علائم عبارتند از :

• مشکل خوابیدن یا insomnia
  • اشتهای کم
  • اضطراب
  • تغییرات فصلی در اختلال بایپولار
در برخی که دارای اختلال بایپولار می باشند، تابستان و بهار می توانند علائم علائمی مثل مانیا یا هیپومانیا داشته باشند.
در زمستان و پاییز هم می تواند افسردگی دیده شود.

علت افسردگی پاییزی چیست؟

چه زمانی نیاز به مراجعه نزد روانپزشک در شریعتی می باشد؟

طبیعیست که چند روزی حس خوبی نداشته باشید. اما در صورتی که حس خوبی در این روزها نداشتید، و اشتیاقی برای انجام کاری نداشتید، حتما نزد روانپزشک در شریعتی مراجعه کنید.

خصوصا زمانی که الگوی خواب و اشتهایتان تغییر کرده باشد. چون ممکن است به سمت مواردی بروید که احساس راحتی کنید، یا به خاطر حس ناامیدی فکر خودکشی به سرتان بزند.

علل افسردگی های فصلی چه می باشد؟

علت خاصی که برای اختلالات فصلی گفته شده، هنوز ناشناخته می باشد. برخی عوامل هستند که ممکن است در این مورد نقش خاصی داشته باشند :

ساعت بیولوژیکی یا ریتم روزانه : با کاهش میزان نور خورشید در پاییز و زمستان، امکان ایجاد افسردگی پاییز یا زمستان می باشد. این کاهش نور مزاحم ساعت داخلی بدن می شود و باعث حس افسردگی می شود.

کاهش سطح سروتونین : کاهش سطح سروتونین که یک ماده شیمیایی مغزی می باشد، روی خلق و خو تاثیر می گذارد، باعث افسردگی می شود. با کاهش نور، کاهش سروتونین اتفاق می افتد که افسردگی را بیشتر هم می کند.

سطح ملاتونین : تغییرات فصلی هم می توانند مزاحم تعادل در سطح ملاتونین بدن شوند. این ماده نقش مهمی در الگوی خواب و رفتارتان ایجاد می کند.