سرد مزاجی
سرد مزاجی در روابط زناشویی
2019-08-24
مشکلات کودک
مشکلات کودک را چگونه شناسایی کنیم؟
2019-08-26
خجالتی بودن کودکان

خجالتی بودن کودکان

چطور می توان به کاهش خجالتی بودن نوجوانان کمک کرد؟

خجالتی بودن ضرورتا یک مشکل به حساب نمی آید.

به هر حال زمان می برد تا با افزاد جدید و موقعیت های جدید روبرو شد.

اما برای جلوگیری از این خجالت، برخی سعی دارند تا می توانند راحت باشند و یا اینکه اجتماعی شوند.

برخی هم هستند که می خواهند احساس خجالت کمتری داشته باشند، در نتیجه می توانند برای این اجتماعی شدن کمی سرگرمی پیدا کنند.

و اینکه دور و بر دیگران باشند.

یکسری نکات و راه هایی را برای درمان خجالتی بودن نوجوانان برای والدین آورده ایم که بسیار کمک می کند :

  1. یک شروع کوچک و کوتاه با کسانی که می شناسید، داشته باشید :

رفتارهای اجتماعی مثل ارتباط چشمی، اعتماد به نفس در زبان بدن، یکسری دستورالعمل ها، صحبت های کوتاه، سوال پرسیدن، و قرار ملاقات با کسانی که احساس راحتی کنارشان می کنید.

لبخند بزنید.

اعتماد به نفستان را به این شکل بسازید. سپس آن را شاخه شاخه کنید و با دوستان جدیدتان بسازید.

  1. به یکسری مکالمه ها برای شروع فکر کنید.

اغلب اوقات، سخت ترین بخش صحبت کردن با آدم های جدید است که شروع می شود.

فکر به یکسری موارد برای شروع صحبت هایتان، معرفی کردن خودتان است، مثلا “سلام، من کریس هستم، هردومون توو یه کلاس زبان هستیم.”

یا اینکه از یک چیزی در او تعریف کنید، مثلا ” چه کت قشنگی دارید.”

یا سوال بپرسید،” می دونی گزارشمون درباره چیه؟” .

آماده یک شروع کننده برای صحبت هایتان باشید، این طوری کارتان را راحت تر می کند.

  1. چیزی که می خواهید بگویید، تمرین کنید

زمانی که آماده اید تا چیزی که از آن بخاطر خجالت تان دوری می کردید، امتحان کنید، مثلا یک تماس تلفنی یا شروع یک مکالمه، چیزی که می خواهید بگویید، از قبل بنویسید.

خجالتی بودن کودکان

با صدای بلند تمرین کنید، حتی جلوی آینه.

فقط انجامش دهید. نگران این نباشید که دقیقاعین چیزی که تمرین کردید نشده، و عالی نیست.

فقط چند تا مورد کوچک از اعتماد به نفستان نشان دهید، به نظر دیگران عالی می رسد.

به اینکه توانسته اید انجامش دهیدف افتخار کنید. دفعه بعد، بخاطر اینکه راحت تر می شود، حتی برایتان بهتر هم می شود.

  1. به خودتان یک شانس بدهید

فعالیت های گروهی پیدا کنید، طوری که بتوانید با دیگران علائق تان را به اشتراک بگذارید.

شانس این را به خودتان بدهید که ارتباط گرفتن با دیگران را تمرین کنید، افراد جدید، و آرام آرام آن ها را بشناسید.

افرادی که خجالتی هستند، اغلب نگران رد شدن می باشند و یا اینکه چقدر دیگران آن ها را قضاوت می کنند.

اگر انتقاد به خودتان نقش مهمی دارد، پس از خودتان بپرسید که آیا نسبت به دوستان تان هم انتقاد پذیر می باشید؟

پس با خودتان مثل بهترین دوست تان برخورد کنید. بجای انتظار از رد شدن دیگران، خودتان را تشویق کنید.

  1. اذعان وجودی تان را توسعه دهید

به خاطر اینکه افراد خجالتی بیش از حد نگران واکنش های بقیه می باشند، نمی خواهند خودشان را در این وضعیت و موقعیت هایی قرار دهند.

به این معنا نیست که ضعیف باشند. اما شاید به این معنا باشد که تمایل کمتری به اذعان وجودی شان دارند .

تمایل به این کار یعنی اینکه زمانی که باید برای خودتان صحبت کنید، از اینکه چه می خواهید، یا نیاز دارید.

با وجود همه این ها، خودتان باشید.

مشکلی نیست که چقدر بین رویکردهای گفتاری تان و اینکه استفاده می کنید، تفاوت می باشد.

اما چیزی را بگویید و انجام دهید که به استایل تان بخورد.

خود واقعی تان باشید، و جرات نشان دادن خودتان را داشته باشید، طوریکه دوستان تان را جذب کنید.