ارتباط سیگار کشیدن و افسردگی
آیا سیگار کشیدن منجر به افسردگی می شود؟
۱۳۹۷-۰۶-۲۵
اختلال دو قطبی
آیا سلبریتی ها هم اختلالات روانی دارند؟
۱۳۹۷-۰۷-۰۵
بیماری آلزایمر

آلزایمر که از آن به عنوان یک بیماری یاد می شود، به تشخیص و بررسی هر دکتر روانپزشک فرمی از زوال عقل می باشد و به عنوان یک بیماری فیزیکی می باشد که روی مغز تاثیر می گذارد.

در طی مدت این بیماری نزد هر دکتر روانپزشک که مراجعه کنید، می گوید پروتئین بالایی که در مغز باعث شده ساختارهایی به نام “پلاک” و “تنگلس” ایجاد شوند. همین امر منجر به از دست دادن ارتباطات بین سلول های عصبی می شود و در نهایت منجر به مرگ سلول های عصبی شده و بافت مغز را از بین می برد.

همانطور که هر دکتر روانپزشک بر این عقیده می باشد، بیماری آلزایمر یک بیماری پیشرفته می باشد، به این معنا که به صورت تدریجی بخش های بیشتری از مغز را تحت تاثیر قرار می دهد و به آن ها آسیب می زند. همانطور که چنین اتفاقی می افتد، علائم بیماری هم پیشرفت می کنند.

علت بیماری آلزایمر چیست؟

علت دقیق بیماری آلزایمر ناشناخته است، با وجود ان که عوامل بسیاری در پیشرفت این خطر شناخته شده اند. از جمله :

• بالا رفتن سن
  • سابقه خانوادگی
  • آسیب های شدید سر از قبل
  • عواملی مثل سبک زندگی و شرایط مرتبط با بیماری های قلبی و عروقی

بیماری آلزایمر چه تاثیراتی دارد؟

بیماری آلزایمر نه تنها می تواند تاثیر بسیار عمیقی روی آن هایی که به این بیماری تشخیص داده شده اند، داشته باشد، بلکه روی افراد نزدیک هم تاثیر می گذارد. اعضای خانواده ممکن است شرایط مختلفی داشته باشند و اولین عضو خانواده که مسئولیت نگهداری دارد، به این بیماری مبتلا شود.

علائم بیماری آلزایمر چیست؟

این علائم می توانند در هر فردی متفاوت باشند. با این حال هم اکثر علائم شایعی مه دیده می شوند، آرام آرام بدتر می شوند و توانایی به یادآوردن را از فرد بیمار می گیرند. این بخاطر نورون های مغز می باشد که در معرض ناسازگاری یا مرگ می باشند. معمولا هم در به یادآوردن خاطرات نقش دارند. از دست دادن حافظه می تواند با اتفاقات روزانه تداخل داشته باشد و روی شرایط فرد تاثیر بگذارد.

• گم کردن وسایل در خانه
  • دست و پنجه نرم کردن، برای یافتن کلمه ای مناسب در صحبت کردن
  • گم شدن در جاهای آشنا
  • فراموش کردن قرار ملاقات ها یا سالگردها

افرادی که مبتلا به این بیماری می باشند، مشکلات دیگری هم دارند، از جمله فکر کردن، استدلال، درک کردن یا ارتباط برقرار کردن. حتی ممکن است نشانه های دیگری مثل موارد زیر دیده شود :

• چالش در برنامه ریزی یا حل مشکلات
  • گم کردن زمان و مکان
  • مشکل در درک بصری و روابط فضایی
  • تغییرات رفتاری و شخصیتی

بیماری آلزایمر

راه حلی برای بیماری آلزایمر می باشد؟

شاید نزد برخی از دکتر روانپزشک ها رفته باشید و جواب منفی گرفته باشید؛ به بعراتی گفته شود که درمانی برای آلزایمر نیست. اما داروهایی هست که می تواند علائم شناختی و رفتاری را کاهش دهد. دو نوع دارو هست که برای درمان آلزایمر استفاده می شوند : مهارکننده های استیل کولین استراز و آنتاگونیست های گیرنده NMDA.

معمولا آن هایی که آلزایمر دارند، سطح استیل کولین آن ها پایین تر می باشد و سطح سلول های عصبی که استیل کولین استفاده می کنند، نیز خیلی کم باشد. استیل کولین یک ماده شیمیایی می باشد که به سلول های مغزی اجازه می دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

مهارکننده های استیل کولین با پیام فرستان کار می کنند (به شکل سیگنال های الکترونیکی) که بین سلول های عصبی خاص فعالیت دارند. این مهارکننده ها از شکسته شدن استیل کولین استراز ها و تبدیل شان به استیل کولین در مغز جلوگیری می کنند. چون همین باعث افزایش ارتباط بین سلول های عصبی و افزایش سطح استیل کولین می باشد.

آنتاگونیست های گیرنده NMDA مثل ممانتین، از مهارکننده های استیل کولین به طور متفاوتی استفاده و کار می کشند. در مغز ما ماده شیمیایی دیگری به نام گلوتامات هست که به ارتباط بین سلول های عصبی کمک می کند. زمانی که سلول های مغز با بیماری آلزایمر آسیب می بینند، مقدار بیش از اندازه ای از گلوتامات آزاد می شوند و همین باعث بیشتر شدن آسیب می شود. آنتاگگونیست های گیرنده NMDA از سلول های مغزی محافظت می کنند و تولید گلوتامات های اضافی را مسدود می کنند.