راز شاد زیستن چیست
راز شاد زیستن چیست؟
۱۳۹۷-۰۷-۱۹
افزایش اعتماد به نفس کودکان
اعتماد به نفس کودکان را چگونه بالا ببریم؟
۱۳۹۷-۰۷-۲۷
اختلال بیش فعالی بزرگسالان

بیش فعالی بزرگسالان

بیش فعالی بزرگسالان یا اختلال ADHD یک اختلال سلامت روحی می باشد که از هر روانپزشک بپرسید می گوید شامل ترکیبی از مشکلات پایه ای مثل عدم تمرکز، بیش از حد فعال بودن و رفتارهای غیر ارادی می باشد. اختلال بیش فعالی بزرگسالان می تواند منجر به روابط ناپایدار، عملکرد ضعیف در کار یا در مدرسه، عزت نفس پایین و دیگر مشکلات شود.

با این وجود بسیاری از دکترهای روانپزشک به آن اختلال ADHD بزرگسالان هم می گویند، علائمی که در اوایل کودکی شروع می شوند و تا بزرگسالی ادامه می یابند. در برخی موارد، اختلال بیش فعالی بزرگسالان یا حتی کودکان تا زمانی که به سن بزرگسالی نرسیده اند تشخیص داده نمی شود. با توجه به تشخیص دکتر روانپزشک علائم بیش فعالی ممکن است مثل علائمی که در کودکی دیده می شود، خیلی واضح و روشن نباشد. در بزرگسالان، بیش فعالی ممکن است کاهش یابد، اما یکسری تکانشگری ها، بی حوصلگی ها و سخت تمرکز کردن را به همراه دارد.

متخصص روانپزشک تهران برای درمان اختلال بیش فعالی بزرگسالان این گونه بیان می کند که درمانش شبیه به درمان ADHD کودکان می باشد. با این تفاوت که برخی داروهایی که برای کودکان جواب داده، برای بزرگسالان استفاده نمی شود. درمان اختلال ADHD بزرگسالان شامل دارو، مشاوره های روانپزشکی می باشد و درمان هر گونه بیماری های روحی روانی هم همراه ADHD صورت می گیرد.

علائم اختلال بیش فعالی بزرگسالان چه می باشد؟

برخی اختلال ADHD شان بسته به سن شان مشخص می شود، اما برخی هم هستند که علائم ماژور دارند خصوصا در عملکردهای روزانه شان. در بزرگسالان، ویژگی های اصلی ADHD می تواند شامل سخت تمرکز کردن، تکانشگری و بی حوصلگی باشد. این علائم می توانند از خفیف تا شدید باشند.

برخی بزرگسالانی که ADHD دارند، حتی از آن آگاه نیستند، فقط می دانند که یکسری کارهای روزانه شان دچار چالش می شود. بزرگسالان مبتلا به اختلال ADHD ممکن است حتی تمرکز در کار و درسشان سخت باشد، مثلا یکسری ملاقات هایشان را از دست بدهند و برنامه های کاری شان را فراموش کنند. ناتوانی در کنترل این وقایع می تواند متفاوت باشد، مثل انتظار در صف یا ماندن در ترافیک که نوسانات خلقی به همراه دارد و منجر به عصبانیت می شود.

از جمله علائم اختلال ADHD در بزرگسالان عبارتند از :

اختلال بیش فعالی بزرگسالان

• تکانشگری
  • عدم سازماندهی و اولویت بندی مشکلات
  • ضعف در مهارت مدیریت زمان
  • مشکل در تمرکز روی وظایف
  • مشکل چند وظیفه ای
  • فعالیت بیش از اندازه یا بی حوصلگی
  • ضعف در برنامه ریزی
  • قدرت تحمل پایین
  • نوسانات خلقی به طور مکرر
  • مشکل در تکمیل وظایف
  • بداخلاقی
  • مشکل در دست و پنجه نرم کردن با استرس
  • تشخیص اختلال ADHD در بزرگسالان

تقریبا همه علائمی شبیه به ADHD را در برخی شرایط دارند. اگر این سختی ها و مشکلات در گذشته برایتان اتفاق افتاده یا هر چند وقت یک بار پیش می آید، پس مبتلا به اختلال ADHD نیستید. اختلال ADHD تنها زمانی که علائم به اندازه کافی شدید شده باشند، دیده می شوند و منجر به مشکلاتی در زندگی می شوند. این علائم مزاحم و پایدار می توانند از اوایل دوران کودکی شروع شوند.

تشخیص ADHD در بزرگسالان سخت تر می باشد، آن هم به خاطر یکسری علائم خاص ADHD که شبیه به هم هستند و می توانند همراه با علائم دیگر مثل اضطراب یا اختلالات رفتاری دیده شوند. خیلی از بزرگسالانی که ADHD دارند، حداقل شرایطی مثل افسردگی یا اضطراب را تجربه کرده اند.

چه زمانی باید نزد روانپزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که هر کدام از علائم بالا را به طور مکرر در زندگی تان داشتید، باید درباره احتمال اینکه شاید مبتلا به اختلال بیش فعالی باشید، با روانپزشک صحبت کنید.

انواع مختلفی از مراقبت ها و درمان ها هست که متخصص روانپزشک تهران می تواند آن ها را بکار گیرد و مشکلتان را تشخیص دهد.