ترک اعتیاد

اعتیاد چیست و علائم ترک اعتیاد

اختلالی است که در آن نسبت به یک یا چند ماده اعتیاد آور وابستگی ایجاد میشود. به خاطر این وابستگی فرد در صورت عدم مصرف آن دچار مشکلات فیزیکی و جسمی و یا روانی می شود که به آن علائم ترک یا ترک اعتیاد گفته میشود. موادی که میتواند باعث این وابستگی شود عبارتند از تریاک، هرویین، کراک، کریستال، ترامادول، کدئین که مجموعا اپیوم نامیده میشوند و سایر مواد از قبیل آمفتامین (شیشه) و کوکایین که جزو مواد محرک هستند و ماری جوانا و حشیش که جزو مواد توهم زا می باشند.

درمان اعتیاد

درمان اعتیاد به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:

• نوع ماده مصرف شده
  • مدت زمانی که فرد ماده اعتیاد آور را مصرف کرده
  • نوع وابستگی ایجاد شده (روانی، فیزیکی و یا هر دو)
  • و عوارض ایجاد شده ناشی از مصرف ماده اعتیاد آور

انواع ترک اعتیاد

• سم زدایی: در موادی به کار میرود که قطع مصرف آنها باعث علائم شدید فیزیکی و جسمی ترک نظیر بی خوابی، درد عضلانی و استخوانی، اضطراب و بی قراری، آبریزش بینی و چشم و علایم گوارشی مثل اسهال میشود. هدف از این درمان کاهش علائم و درمان وابستگی فیزیکی و جسمی اعتیاد و هموار کردن مسیر قطع دائمی مصرف مواد میباشد.
  • روان درمانی: بعد از سم زدایی جهت کاهش و یا از بین بردن مصرف مواد و کمک به جلوگیری از مصرف مجدد استفاده میشود. این نوع درمان به ویژه در مواردی که وابستگی روانی شدید وجود دارد بکار میرود .
  • درمان نگهدارنده: از این نوع درمان جهت جلوگیری از وسوسه و مصرف مجدد مواد استفاده میشود.

انواع درمان نگهدارنده :

• درمان نگهدارنده با نالتروکسان
  • درمان نگهدارنده متادون

همانطور که گفته شد بسته به نوع ماده اعتیاد آور و مدت مصرف و عوارض ایجاد شده ناشی از مصرف طولانی مدت ممکن است یکی ار روش های فوق و یا ترکیبی از این روش ها جهت درمان فرد معتاد استفاده شود.

ضرورت آموزش مهارت‌های  زندگی به افراد جامعه برای مقابله با اعتیاد

مهارت های زندگی رویکردی جامع برای رشد ارزش ها ، دانش و پیشگیری اولیه از مصرف مواد مخدر است باید این رویکرد را در محلات ، مدارس ، محیط های آموزشی ، اجتماعی و فرهنگی ترویج داد. در واقع به تعبیری دیگر، مهارت‌های زندگی، توانایی‌های رفتار مثبت و انطباقی است که فرد را قادر می‌سازد تا با خواسته‌ها و چالش‌های زندگی روزمره مقابله کند.

مصرف‌کنندگان انواع مواد مخدر به دلیل عدم آموزش مهارت های زندگی گرفتار اعتیاد شده اند، آموزش مهارت‌های زندگی طراحی شده است تا تمرین و تقویت مهارت‌های روانی، اجتماعی را منطبق با بافت فرهنگی و رشدی فرد تسهیل کند ، این مهارت‌ها رشد فردی و اجتماعی را ارتقاء می‌دهد، از حقوق انسانی محافظت و از مشکلات بهداشتی و اجتماعی پیشگیری می‌کند.

به همین دلیل مبارزه اجتماعی با مواد مخدر نیازمند توسعه سیستم آموزشی در همه ابعاد در سطح جامعه است ، زیرا آموزش به موقع و سریع به افراد کمک می کند تا از خود در برابر رفتارهای پرخطر از جمله اعتیاد به مواد مخدر محافظت کنند.

برای پیشگیری از این فرآیند آموزش مهارت های زندگی در پیشگیری از مصرف مواد مخدر باعث به تاخیر انداختن سن شروع مصرف ، متوقف کردن اعتیاد ، افزایش آگاهی از پیامدهای این معضل و تقویت توانایی و تصمیم گیری برای انتخاب های سالم تر در زندگی می شود.

میانگین امتیاز
0 از 5 ستاره. 0 رای.